Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dětské knihovny v mateřských školách: možnosti, limity a výzvy
Švejnohová, Alena ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce vychází z tvrzení, že využití dětské knihovny v mateřské škole není dosud v ČR systematicky zpracováno, ačkoliv z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je patrné, že existence dětské knihovny v mateřské škole má pozitivní dopady nejen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem diplomové práce bylo zmapovat roli dětských knihoven v mateřské škole. Za využití kvalitativního výzkumu jsem v diplomové práci zjišťovala, jakým způsobem jsou využívány dětské knihovny v MŠ a co je potřeba pro vytvoření fungující školní knihovny v mateřské škole. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byl zvolen design případové studie a podrobněji byly zmapovány tři případy mateřských škol, v nichž je dětská knihovna etablovaná a využívaná. K dokonalému a plnému využití dětské knihovny je potřeba, aby byla doplňována aktuální literaturou, interaktivními knihami, publikacemi, které děti zaujmou nejen svým přitažlivým zevnějškem, ale i obsahem. Stejně tak je tomu i u knihovny samotné. Je podstatné, aby upoutala svým vzhledem, který by měl být atraktivní a příjemný pro dítě i dospělého. KLÍČOVÁ SLOVA dětské knihovny, mateřská škola, děti předškolního věku, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, případová studie
Projekty na podporu dětského čtenářství v mateřské škole a možnosti spolupráce jednotlivých subjektů
Ryklová, Simona ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Cílem mé práce bylo popsat, které z kampaní a projektů na podporu čtenářství jsou vhodné pro práci s dětmi v mateřské škole v heterogenních třídách. Na základě prostudované literatury vytvořit projekt podporující čtenářskou pregramotnost v mateřské škole v heterogenní třídě a spolupracovat při jeho realizaci s dalšími subjekty. V teoretické části vymezuji pojmy, které úzce souvisí s daným tématem, především gramotnost a pregramotnost, čtenářská pregramotnost (ve vztahu k RVP PV). Věnuji se úloze mateřské školy a nezbytnosti rozvoje dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti s důrazem na heterogenní třídy. Dále zdůrazňuji úlohu rodiny ve vztahu čtenářské pregramotnosti. Na závěr popisuji konkrétní kampaně a projekty v ČR, které podporují čtenářství a čtenářskou pregramotnost. V praktické části se věnuji realizaci samotného projektu v mateřské škole s heterogenními třídami. Podrobněji se věnuji kampani Celé Česko čte dětem, Noci s Andersenem a Listování. Zatímco Celé Česko čte dětem nabízí celou řadu využití, Listování a Noc s Andersenem slouží jako pouhý doplněk k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Pozitivně hodnotím spolupráci s městskou knihovnou a rodiči.
Dětské knihovny v mateřských školách: možnosti, limity a výzvy
Švejnohová, Alena ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce vychází z tvrzení, že využití dětské knihovny v mateřské škole není dosud v ČR systematicky zpracováno, ačkoliv z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je patrné, že existence dětské knihovny v mateřské škole má pozitivní dopady nejen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem diplomové práce bylo zmapovat roli dětských knihoven v mateřské škole. Za využití kvalitativního výzkumu jsem v diplomové práci zjišťovala, jakým způsobem jsou využívány dětské knihovny v MŠ a co je potřeba pro vytvoření fungující školní knihovny v mateřské škole. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byl zvolen design případové studie a podrobněji byly zmapovány tři případy mateřských škol, v nichž je dětská knihovna etablovaná a využívaná. K dokonalému a plnému využití dětské knihovny je potřeba, aby byla doplňována aktuální literaturou, interaktivními knihami, publikacemi, které děti zaujmou nejen svým přitažlivým zevnějškem, ale i obsahem. Stejně tak je tomu i u knihovny samotné. Je podstatné, aby upoutala svým vzhledem, který by měl být atraktivní a příjemný pro dítě i dospělého. KLÍČOVÁ SLOVA dětské knihovny, mateřská škola, děti předškolního věku, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, případová studie
Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce
Veselá, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce na téma "Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce" se v teoretické části zabývá pohádkami, čtenářskou pregramotností a specifiky dítěte předškolního věku. Cílem praktické části je porovnat různé verze pohádek O perníkové chaloupce a vybrat nejvhodnější pro děti předškolního věku. Dalším cílem je potom navrhnout projekt, který rozvíjí čtenářskou pregramotnost, a to skrze práci s pohádkou O perníkové chaloupce sestavit konkrétní lekce, zrealizovat je v běžné mateřské škole, zreflektovat a navrhnout doporučení pro praxi. K reflexi byla využita metoda rozhovoru a pozorování. Děti účastí na projektu rozvíjely šest druhů inteligence, zlepšily se v oblasti vyjadřování svých myšlenek, při samostatném projevu před skupinou i při komunikaci s učitelkou. KLÍČOVÁ SLOVA: čtenářská pregramotnost, práce s knihou, dramatizace pohádek, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, perníková chaloupka
Role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Bysterská, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je poukázat, jak důležitá je role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti. V teoretické části práce jsem se zaměřila na vymezení pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost a objasnění rozdílu mezi nimi. Dále jsem popsala složky a fáze čtenářské pregramotnosti a možnosti jejího rozvoje. Pokusila jsem se zdůraznit, jakou roli v rozvoji hrají nejen učitelé, ale i rodiče, a popsat metody, kterými lze posílit čtenářství. Nadále uvádím typy čtenářských strategií. V závěru teoretické části uvádím, vliv, který má předčítání na rozvoj dětské osobnosti a co o roli rodičů říkají výzkumy. V empirické části jsem vyhodnotila dotazníky, které mi vyplnili rodiče mateřské školy se snahou vytvořit typologii rodičů, kteří dětem čtou a kteří jim nečtou. Doplňující rozhovory mi pomohly ujasnit si, co má vliv na předčítání rodičů - ukázalo se, že se jedná o vlastní vztah k četbě, rodiče, kterým bylo v dětství předčítáno, čtou svým dětem. Vzdělanější rodiče mnohem častěji doprovází četbu dalšími aktivitami a rituály. V závěru práce jsem se zamyslela nad tím, jakými způsoby je možné dovést nečtenáře ke čtení. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářská pregramotnost, předčítání, čtení v rodině, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti
Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Vohralíková, Zuzana ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Práce je založena na kvalitativní výzkumné činnosti, ve které byla využita metoda vícečetné případové studie na záměrně vybraných mateřských školách. Hlavní náplní práce je zorientování se v základních teoretických východiskách týkajících se čtenářské gramotnosti, čtenářské pregramotnosti a čtenářských koutcích fungujících v mateřské škole. V empirické části práce bylo mým cílem zjistit, jakým způsobem a za jakým účelem je čtenářský koutek v mateřských školách využíván. Základní výzkumná otázka, inspirovaná dosavadními poznatky o zkoumaném fenoménu, si pokládá za cíl popsat, jakým způsobem pomáhají čtenářské koutky v rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřských školách. Tato výzkumná otázka se dále větví na specifické výzkumné otázky, které se zaměřují nato, jak může být vybaven čtenářské koutek v mateřské škole, jak mateřská škola získává knihy a časopisy, jak se orientuje v dnešních nabídkách trhu, jaké činnosti jsou ve čtenářském koutku v mateřské škole realizovány, co vedlo učitele / ředitele k vytvoření čtenářského koutku a jak na koutek pohlížejí samy děti. Pro získání odpovědí na tyto otázky případové studie byly použity výzkumné metody pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy. Z výsledků je patrné, že možnosti, informovanost a názory pedagogů jsou sice různorodé, přesto se ve většině stěžejních...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.